Game Rush logo
Game Rush

Velkommen

Game Rush er en brætspilsdesignkonkurrence, der henvender sig til alle, som kunne tænke sig at prøve, at designe et brætspil fra bunden.

Vores mål er, at give dig konkrete og brugbare redskaber med i baggagen, så du er klædt godt på til, at udvikle dine egne brætspil.

Game Rush overtager pladsen fra tidligere tiders “Byg-et-brætspil” på Fastaval, hvorfra nogle erfaringer er gået med videre, mens en hel del nyt er kommet til.

Vi har lavet et program med synergi i gentagelse af idéudvikling, spiltest, præsentation og feedback, mens alting stadig foregår low-fi, dvs. med fokus på det funktionelle frem for det æstetiske.

Og så er den kedelige del med at skrive spilleregler skåret helt fra!

Tilmeld

Game Rush foregår som en aktivitet på rolle- og brætspilfestivalen, Fastaval, som afvikles på Mariagerfjord Gymnasium, i Hobro, i påsken, 2017. Game Rush forløber sig på de første 3 dage af Fastaval, der i alt varer 5 dage.

Så har du lyst til at deltage i andre aktiviteter på 'valen, kan du sagtens det også - det kan varmt anbefales, uanset om det er rolle- bræt- eller begge typer spil, der har din interesse.

Tilmelding til Game Rush foregår på din tilmelding til Fastaval (Fastaval tilmeld åbner i starten af februar - hold øje på facebook). Her kan du også vælge overnatning, aftensmad og evt. andre aktiviteter i samme omgang.

Du skal dog forvente at bruge langt størsteparten af de første 3 dage (onsdag, torsdag, fredag) på Game Rush, for at få mest mulig ud af din deltagelse.

Der er deltagerbegrænsning - 20 pladser, først til mølle!

Efter tilmelding vil du senere modtage information på e-mail, med de mere praktiske oplysninger.

Program

Vi har lavet et program, som vi synes passer rigtig godt til designprocessen, således at der er synergi imellem idéudvikling, feedback, spiltest og præsentation igennem hele processen. Det hele ender i en stor finale til sidst, hvor spillene vises offentligt frem for alle Fastavals deltagere.

Før start

Idéudvikling

Fem dage inden start, fredag d. 7. april, får deltagerne udleveret et ord eller en sætning. Man har altså nu en lille uge til, at idéudvikle et koncept til et brætspil over dette. Hvis ordet “line” er udleveret, kan det f.eks. blive til:

Det kan f.eks. omsættes til konceptet:

“Hver spiller har en snor i deres egen farve, som bruges til, at forbinde outposts på et spillebræt i det vilde vesten med telegrafkommunikation. Hver runde ligger spillerne snorene ud efter tur, for at forbinde bestemte lokationer, men det varierer hvilke af de andre spilleres snore (farve), som de må krydse. Vinderen og taberen af hver runde får klippet 2 cm af deres snor - vinderen beholder begge. Den med flest stykker snor til sidst er vinderen."

Onsdag

Præsentation
Feedback
Idéudvikling
Spiltest

Deltagerne mødes første dag på Fastaval, og skal kort præsentere deres koncepter for hinanden. Her vil det måske vise sig, at nogen har udviklet meget lignende koncepter, eller at man synes, der er bedre bud, end det man selv er kommet frem til.

Derfor er der åbent for, at man i denne fase finder sammen i små grupper. Faktisk vil vi opfordre og støtte jer til det, da det det er en kæmpe fordel i resten af konkurrencen, at have en eller flere andre at spilteste og feedbacke med kontinuerligt.

Der arbejdes herefter med spillene.

Der er adgang til en stor pulje af brætspilskomponenter, som man kan låne til sit spil; Terninger i alverdens afskygninger, cubes, timere, spillekort, spillebrikker, kortlommer osv.

Der stilles papir, labelpapir, sakse, blyanter, kuglepenne, toucher, linealer mv. til rådighed. Alt laves i hånden.

Pænt og nøjagtigt grafik er en tids-sluger, der ikke er plads til. Man må til nød printe ikoner og/eller tekst i sort/hvid. Farver skal påføres manuelt med touch eller andet.

Man må selvfølgelig gerne lave simple illustrationer i hånden, men kun hvis spillet afhænger af det. Ellers er det i denne sammenhæng spildt tid.

Onsdag aften

Idéudvikling
Spiltest

Der arbejdes fortsat med spillene. Det er muligt at komme og få hjælp og feedback hos arrangørerne i lokalet.

Torsdag

Præsentation
Feedback
Idéudvikling
Spiltest

Alle hold bliver parret med et andet hold eller en udefrakommende feedbacker. Det kan f.eks. være nogen af dem der deltager i “den store” brætspilskonkurrence, eller en spilguru fra Aarhus Brætspilscafé.

Herefter arbejdes der fortsat med spillene. Det er muligt at komme og få hjælp og feedback hos arrangørerne i lokalet.

Torsdag aften

Præsentation
Spiltest

Der laves og afleveres en kort beskrivelse af spillet til dommerne:

Næsten sidste udkald for tilrettelser. I morgen skal de færdige spil præsenteres for dommerne og offentligheden.

Fredag

Præsentation
Feedback

Alle hold får et bord i det store fællesområde på Fastaval, hvor de skal præsentere deres spil i tidsrummet mellem kl. 13 - 17.

Publikum inviteres til at komme og prøve spillene. Dommerne går fra bord til bord (ca. 15 minutter til hvert bord), og får præsenteret og prøvespillet spillene (der er markeret hvilket bord dommerne går til næste gang). Publikum får lov til at afgive deres “stemme”, som dommerne vil bruge som “3. dommer”, dvs. det er ikke publikum der bestemmer en vinder, men de har en indflydelse på afgørelsen.

Slut

Dommerne voterer og finder en vinder. Vinderen præsenteres til gallaen, søndag aften, på Fastaval (vindermulighed ikke er betinget af, om man kan være til stede).

Spil

Der er plads til at du kan lave det meste, men der er dog begrænsninger.

Spillene skal udvikles på få dage, og skal præsenteres i korte tidsrum flere gange. Derfor er der en begrænsning på, hvor komplekse spil man kan nå at lave.

Vi anbefaler, at der sigtes efter:

Her er nogle spil, som du måske allerede kender, der ville kunne opfylde anbefalingerne. Brug dem til at finde inspiration. Ved at følge de enkeltvise link, kommer du til spillenes side på BoardGameGeek.com, hvor du bla. kan finde videoer med gennemgang af spillene:

Love Letter

-

Splendor

-

Battle Line

-

Hanabi

-

Hey, That's My Fish!

-

Sushi Go

-

Flick 'em Up!

-

Las Vegas

-

Can't Stop

-

Codenames

-

Eight Minute Empire

-

For Sale

-

Qwirkle

Her er der reserveret plads til deltagernes færdige spil. De vil fremstå med et billede og en mindre forklarende tekst.

Bonus

Kribler det allerede for at komme igang? Så har vi samlet forskellige artikler og andet godt, som du kan dykke ned i og finde inspiration fra.

Spildesigngruppen på facebook

Go-to stedet for alle med ambitioner om at lave brætspil. Her kan du hente hjælp og finde inspiration blandt ca. 800 andre med interesse for brætspilsdesign.

Five reasons to co-design

Artikel der giver fem argumenter om, hvorfor det er godt at samarbejde om at lave brætspil.

The dissatisfaction of victory

Artikel om vinderkriterier i brætspil - hvad der gør dem gode, og hvad der gør dem mindre gode.

I survived my worst playtest, and so can you

Artikel der omhandler måder, at håndtere negativ feedback på spildesign.

Fail faster